vrijdag 11 oktober 2013

Wat vind ik belangrijk?

Soms sta je voor een principiële keuze. En zo'n keuze heeft gevolgen. Zo heb ik de laatste week na lopen denken over vlees. Ik eet zelden vlees. Het voelt gewoon beter en ik red me prima met andere eiwitbronnen. Eén dochter is strikt vegetarisch, twee zonen zijn overtuigd vleeseter. En dat moet kunnen. Iedereen mag daarin zijn eigen gevoel volgen.
Maar als je een Centrum voor Gezond Zijn wilt openen dan moet je beslissen of je een 'vleesetend' of een vegetarisch centrum wil zijn. En dan moet je ook weten waarom je daar voor kiest.
Een centrum dat vlees serveert en verkoopt kan meer mensen bedienen. Een bio-slager op de markt trekt mensen aan die anders misschien niet zouden komen. Dus commercieel gezien is het een goed plan.


In de wei of op je bord?
Een vegetarisch centrum heeft dat voordeel niet. Waarom zou je daar dan toch voor kiezen? Ik ben niet verplicht om zelf vlees te eten ook al zou ik het wel verkopen. Dus dat kan de reden niet zijn. Eigenlijk komt het neer op een gevoel. Een gevoel in mij dat zegt dat het beter is om het vlees buiten het centrum te laten.
Het is het bekende dilemma. Volg ik de stem die zegt dat ik toch een succesvol centrum wil en dat het commercieel verstandig is om vlees te verkopen? Of volg ik de stem van mijn gevoel dat licht en blij wordt als we geen vlees verkopen?

Eigenlijk weet ik het wel. Ik doe waar ik goed in ben. Ik ga voor mijn gevoel. Daar kan ik vrijwel altijd op vertrouwen. De keren dat ik mijn gevoel negeerde en afging op op 'verstandige' gedachten van mezelf of van anderen zijn me niet goed bevallen (die vakantie in Limburg bijvoorbeeld, met die zogenaamde gezellige maar vreselijk strenge fluitjuffen. Oei, oei, wat was ik blij toen we weer thuis waren). En om het nog wat duidelijker te maken is hier een video van een braziliaans jongetje. Spontaan opgenomen met een telefoon dus qua beeldkwaliteit niet zo goed. Maar hij weet feilloos te verwoorden waarom je straks geen vlees in het centrum kunt krijgen. En wel allerlei andere heerlijke, blije, smaakvolle vegetarische hapjes!  Eet lekker...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten