dinsdag 5 november 2013

Wie komt de bio groenten verkopen?

Drie weken geleden kreeg ik onderweg een telefoontje van Wim Koolhaas. Hij had van de biologische markt gehoord en wilde wel komen met biologische groente. Maar niet op zaterdag want dan stond hij al een andere markt. Ja gut. Het spijt me, Wim. Maar ik kan de markt niet verzetten. Dus dank voor je belangstelling. Daag...
Thuisgekomen bekeek ik zijn bedrijf natuurlijk wel even op internet. Laat het nou een heel sympatiek bedrijf zijn. Net als Wim Koolhaas zelf trouwens.

Het bijzondere broccoliblad maar ook gewone kool wordt er gekweekt
Hij heeft na jarenlange internationale handel het roer omgegooid. Hij kweekt nog steeds groente en fruit. Maar nu in samenwerking met een groep mensen die het in de snelle, harde maatschappij van nu niet redt. Én hij kweekt biologisch.
Op de één of andere manier liet het me niet los. Volgens mij wordt het centrum een plek waar mensen elkaar, met respect voor hun verschillen, kunnen 'ont-moeten'. Daar zou dit bedrijf wel heel mooi inpassen.

Rechtstreeks van de plant naar de consument
Dus ik besloot om er eens te gaan kijken. Gisteren ben ik samen met Karin naar Mijdrecht geweest. Wat een heerlijke plek. Wim heeft een enorme kas waar hij, zijn mensen en zijn groente zich beschut kunnen ontwikkelen. Rustig, respectvol en ruimte biedend aan de eigenheid van iedereen.
En natuurlijk gaan we kijken of we zijn groente op onze biologische markt kunnen verkopen. Dat werd al snel duidelijk. De kwetsbare mensen van zijn tuin kunnen niet meekomen. Dat zou te veel zijn. Maar ze willen met liefde de groente kweken en naar Bussum brengen. Het enige waar wij voor moeten zorgen is iemand die de groente wil verkopen.

We krijgen een berg met verse groente mee naar huis. Allen de kipjes moeten daar blijven. Jammer...
Dus voel je je aangesproken door dit verhaal en wil je op zaterdag met biologische groente je geld verdienen? Laat van je horen. Misschien schuilt er in jou wel een echte marktkoopman of -vrouw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten