vrijdag 27 december 2013

Abhyanga


"Doe maar kalm aan met Kerst." "Ga je vanavond lekker vroeg naar bed?" "Wel goed uitrusten hè."
Oei, zie ik er echt zo moe uit? De laatste weken heb ik weinig tijd gehad om serieus in de spiegel te kijken. Maar inderdaad, ik zie er niet florissant uit. En eerlijk gezegd voel ik me ook zo. 's Avonds voor het slapen gaan maak ik vaak een lijstje zodat ik de volgende morgen meteen aan de slag kan gaan. Rekening houden met hoe ik me voel staat niet op mijn lijstje. Alle goede adviezen die ik ooit aan anderen heb gegeven sla ik in de wind. Want mijn lijst moet af...

Zo voel ik me ongeveer...
Als ik serieus naar mijzelf luister ontstaat er een heel ander lijstje: ademoefeningen doen, lachfilm kijken, op de bank liggen niksen.
En wat heeft een Centrum voor Gezond Zijn voor zin als ik zelf gestresst ben door al het werk? Dus (en dat heb je misschien al gemerkt) ga ik om te beginnen op een digi-dieet: alleen het allernoodzakelijkste doe ik op de pc en daarna gaat-ie uit. Ik hang op de bank en doe heel veel pranayama. Haa, ik begin me weer goed te voelen. Wat erg goed werkt is Dinacharya, een Ayurvedische manier die je helpt om op een gezonde, hamonieuze manier door de dag te gaan. Ik kies de dingen eruit die me het meeste aanspreken. Bv. eerst je mond spoelen met warm water voordat je gaat ontbijten. En: niet aan het werk gaan voordat je jezelf helemaal verzorgd hebt.


Je wordt er zoo ontspannen van

Helemaal fijn is Abhyanga: jezelf van top tot teen insmeren met sesamolie en daarna onder de douche. Je weet niet half hoe ontspannen je dan aan de dag begint.
Nu ga ik met frisse moed weer verder. Ik maak nog steeds elke dag een lijstje. Maar op mijn lijstje staat nu ook Dinacharya en Abhyanga. En vooral elke middag een uur lang op de bank liggen niksen ;-)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten