zondag 1 december 2013

Allemaal eilanden

In de beginfase van het centrum borrelde mijn hoofd over van de ideeën. Het ene nog mooier dan het andere. Eén van die ideeën die pas in het komende jaar meer vorm gaat krijgen is 'Buurttuinen Bussum'. Om het Centrum voor Gezond Zijn heen liggen een aantal plantsoenen. Ze zijn van de gemeente en bestaan uit een paar bomen, wat struiken en een grasveld (vol met poep). Volgens mij kan je daar veel meer mee doen. Hoe leuk zou het zijn als je er samen met de buurt oases van groen van kon maken. Dan heb je straks een bloemen-eiland, een groenten-eiland, een lounge-eiland en een kinderspeel-eiland.
Geen scherpe foto's maar meer voor de sfeer: een lounge-eiland en een bloemen-eiland
Ook dit is weer een 'samen-project'. En behalve samen met de buurt moet je dit ook samen met de gemeente Bussum doen. Dus heb ik om te beginnen met de gemeente gebeld en kreeg mevr. Rusman aan de lijn. "Ja, goed idee" zei ze. "Misschien kunnen we eens om de tafel met verschillende mensen". Ze noemde een aantal namen en functies. Iets met duurzaamheid of zo. Wat dagen later belde ik weer om een afspraak te maken. "Nee, sorry. Mevr. Rusman is er niet. Waar gaat het over?" Weer legde ik het hele verhaal uit. "En ze wilde overleggen met verschillende mensen" zei ik, "ook met de huppeldepup van duurzaamheid of zo". "Ah", zei de stem aan de andere kant van de lijn, "die huppeldepup, dat ben ik". Oei, ik viel even stil. Dat had ik niet zo handig aangepakt. Was hij nou beledigd? Gelukkig kon hij er om lachen. En ik na een tijdje ook.

Een groente-eiland en een kinderspeel-eiland...
Afgelopen week was dan uiteindelijk het overleg met 'de coördinator van milieu en duurzaamheid'. Want dat blijkt Gerard Verweij te zijn. Hij is degene die in de gaten houdt wat er in Bussum gebeurt op dat gebied en of er verbinding gelegd kan worden tussen de burgers en de gemeente.
En ja, wij vallen met plannen voor Buurttuinen Bussum, de biomarkt en de ouderensoos in de smaak. Het verhoogt de 'sociale cohesie' en dat vindt de gemeente Bussum belangrijk.
Het Centrum voor Gezond Zijn en de gemeente Bussum kunnen vast iets voor elkaar betekenen. Tot de volgende keer, huppeldepup van duurzaamheid...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten