zondag 25 mei 2014

Totale ontspanning

Nou, dat is lang geleden. Mijn laatste blog was in januari! Sinds die keer is er heel wat gebeurd. Als hoogtepunt natuurlijk de opening op 9 februari 2014. Wat een feest was dat.
Elke maand is er een keur aan activiteiten in het centrum. Ik kan niet eens alles persoonlijk bijwonen. Dat zou gewoon te veel zijn.
Maar gisteravond was ik bij de klankschaalavond van Iwan Boersma. Na een drukke marktdag was ik wel toe aan wat ontspanning. Iwan had de zaal ingericht met een grote cirkel van klankschalen en we mochten simpelweg gaan liggen onder een dekentje (dat alleen al was heerlijk!).

Elke klankschaal heeft zijn eigen geluid...
Als eerste klinken de enorme klankschalen met hun diepe geluid. Wauw, dat houdt me wel bij de les. Terwijl Iwan de schalen bespeelt merk ik dat er geen ritme of melodie in zit zoals bij 'gewone' muziek. Heb ik daar last van? Nee, eigenlijk niet. Het is meer als in de natuur. Daar weet je ook niet wanneer of wat een vogeltje gaat zingen. Het maakt dat ik mijn verwachting loslaat en alles over me heen laat komen. Het duurt even voordat mijn hoofd tot rust komt. En dan verdwijn ik in de eindeloze ruimte waar ik geen last heb van dagelijkse beslommeringen maar één word met de klanken in en om me heen.

Geen gedachten, geen beelden of woorden. Alleen maar 'zijn'
Iwan klingelt ons na een uur wakker met een windgong. Als het daarna stil wordt is het echt stil. Zowel binnen in me als om me heen. Een kopje thee helpt om helemaal wakker te worden. En dan krijgen we nog een toetje: een klankschaal-voet-massage. De trilling trekt van mijn voetzolen zo door naar mijn kruintje. Wat een genot. Heerlijk ontspannen ga ik weer naar huis.
Ik denk dat ik Iwan maar snel weer ga bellen. Voor een volgend klankschaalbad in juni.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten